IPOH CREW GROUP MEMBER

CREATED BY RPJJ STUDENTS OF UNIVERSITY SCIENCE MALAYSIA ( USM ) JTP401

TAJUK TUGASAN : ETIKA DALAM PERNIAGAAN

IPOH CREW GROUP MEMBERS

1. MOHD SHAIPULNEZAM B ISMAIL @ ISA JG 4713/10

2. NORAINI BT HASSAN JG 8805/10
3. AMI SHAHIDA BT AHMAD SHAFIEE JG 4471/10
4 . ROSLIZA BT MOHD LUDIN JG 4907 /10
5. WAN NOR HASHIMAH BT WAN HASHIM JG 4391/09
6. MUHAMMAD FARITH B MUHAMMAD PAUZI JG 4064/09
7. MOHD SYAMSUL AZAHAR B MUHAMED YUSOP JG 3469/08
8. YUSMAWATI BT BAKIM JG 5032/10
9. HASRUL B HASHIM JG 2998/07
10 .NOROSLIYANA BT MOHD ROSLI JG 4835/10
11 .LENNY BT SALAMAT JG 5259/11

12. EZANAZIHA BT ABDULLAH JG 5161/11
EDUCATION FOR THE WHOLE OF LIFE .THE PAINT WILL CURE IF YOU MAKE A USE OF EDUCATION .

Saturday, 25 January 2014

Apa itu ETIKA PERNIAGAAN

Etika 


# Code of Human Conduct                                                 
# Peraturan yang membatasi gelagatmanusia
# Bahasa Greek `Ethos'
EtikaPerniagaan
# Prinsip-prinsip moral yang standard kelakuan perniagaan
# Set nilai dan peraturan yang merangkumi peraturan yang baik atau buruk di dalam operasi perniagaan


Definisi Etika Perniagaan.
Etika perniagaan adalah prinsip-prinsip moral yang standard kelakuan perniagaan yangditerima oleh komuniti peniaga dan dunia perniagaan. Ia merupakan satu set nilai danperaturan yang merangkumi peraturan yang baik atau buruk di dalam operasiperniagaan. Pada kebiasaannya pihak kerajaan, orang ramai, pesaing dan individumenentukan apa yang boleh diterima umum. Sebagai contoh, seorang usahawan yangberetika pada kebiasaannya adalah seorang yang jujur dan amanah.Pada 8 November 1983, Etika Amalan Perniagaan Malaysia (EAPM) telah dilancarkanoleh Menteri Perdagangan dan Perindustrian Malaysia. Etika ini merupakan usahakerajaan untuk menimbulkan satu kesedaran di kalangan para peniaga supayamempunyai tanggungjawab moral dan sosial. Etika ini diwujudkan kerana desakanpergerakan yang menyatakan terhadap peningkatan berbagai amalan yang tidak sihat,contohnya perkhidmatan yang tidak memuaskan dan pembaziran barangan dalampasaran.Etika perniagaan adalah penting kerana ia akan menyesuaikan perniagaan dengan nilaidan jangkaan masyarakat. Usahawan dan perniagaan dijangka mematuhi Akta danUndang-undang tempatan. Selain daripada peraturan dan akta perniagaan, keputusanberetika dapat menguatkan perhubungan dan Kepercayaan dalam dunia perniagaan.Keputusan perniagaan yang tidak beretika bukan sahaja menghilangkan kepercayaanpelanggan tetapi juga melemahkan perniagaan di kemudian hari kelak.Contoh keadaan perniagaan tang tidak beretika adalah seperti sesetengah penjualyang mengenakan harga yang berlainan terhadap pelanggan yang berlainan. Ini biasaberlaku di pasar malam atau kedai runcit. Ini dikatakan kurang beretika dan dilarangoleh undang-undang.

No comments:

Post a Comment