UNIVERSITI SAINS MALAYSIA
Peperiksaan Semester Pertama
Sidang Akademik 1999 / 2000
September 1999
ATP 391
. ETIKA PERNIAGAAN
Masa: [3 Jam]
yang menentukan pembentukan "sifat-sifat beretika" seseorang individual itu?
[25 markah]
dijustifikasikan atau sebaliknya ianya lebih releven di dalam kontek sistem sosialist?
Bincangkan. Bagi setiap penghujjahan gunakan Prinsip-prinsip Rawl.
[25 markah]
3. Kenalpastikan prinsip-prinsip asas falsafah Etika Islam. Dengan menggunakan
contoh-contoh bincangkan bagimanakah ianya diapplikasikan di dalam dunia
perniagaan?
[25 markah]
4. Apakah peranan iklan di konteks "konsep pemasaran"? Daripada perspekfif ekonomi
aktiviti pengiklanan telah dikatakan sebagai pembaziran, tidak cekap, menghalang
persaingan yang sihat dan menjuruskan perniagaar ke arah situasi monopoli.
Adahkah ini benar? Bincangkan.
[25 markahl
7 isu utama yang berkaitan dengan definasi ini dan kenalpastikan apakatr persoalanpersoalan
yang perlu dipertimbangkan sebelum tindakan ini diambil.
[25 markah]
Lembah Kelang. Kegawatan ekonomi telah menjejaskan prestasi firma anda.
Lembaga Pengarah telah mengambil keputusan untuk berpindah ke Kuala
Tembeling, Jerantut Pahang. Ramai daripada kakitangan anda telah bertapak di
Lembah Kelang, isteri mereka bekerja di firma yang berasingan dan anak-anak
mereka ada yang bersekolah di sekolatr-sekolah yang temama. Menyedari
pemasalahan ini anda merasakan Lembaga Pengarah perlu memikirkan semula
keputusan mereka dan tidak hanya bergantung kepada persoalan o'cost-benefit" unfirk
membuat keputusan. Bagaimanakah anda akan menguruskan pemasalatran ini
dengan berpandukan teori "deontological"?
[25 markah]
RUJUKAN :
SOALAN INI DI AMBIL DARIPADA PEPERIKSAAN SEMESTER PERTAMA UNIVERSITI SAINS MALAYSIA ( USM ) BAGI SIDANG AKADEMI 1999/2000.
No comments:
Post a Comment